آتشفشان السالوادور

نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور اعلام کرد که این کشور استخراج بیت کوین توسط انرژی زمین گرمایی حاصل از آتش‌فشان‌ها را شروع کرده است، اما با مخالفان بیت کوین در این کشور نیز با ملایمت رفتار نمی‌شود...

در ادامه مطلب با این خبر فناوری از شهر تکنولوژی همراه باشید ❤️

به گزارش دیکریپت، رئیس‌جمهور السالوادور در توییتی اعلام کرد که این کشور کار روی صنعت استخراج بیت کوین را آغاز کرده است.

طبق توئیت بوکله، السالوادور تاکنون حدود بیت کوینی به ارزش ۵۰۰ دلار را استخراج کرده است، مقدار ناچیزی که دولت این کشور تصمیم دارد به مرور زمان افزایش دهد.

بوکله در ادامه گفته است که این مقدار، اولین بیت رسمی استخراج شده از volcanode، نیروگاه تأمین انرژی از آتشفان این کشور است. بوکله، اوایل این هفته ویدیوئی را در توییتر به اشتراک گذاشت که در آن به اولین قدم‌های این کشور در استفاده از انرژی زمین گرمایی حاصل از آتشفان‌ها اشاره شده بود.

این ویدئو که بیش از ۲ میلیون نفر آن را دیده‌اند، دیتاسنتری در مرکز جنگلی در السالوادور را نشان می‌دهد، در ادامه یکی از کارگران فنی به وصل کردن دستگاه ماین بیت کوین می‌پردازد. بوکله در جدیدترین توئیت خود می‌گوید که این پروژه «هنوز در حال آزمایش و راه‌اندازی است.»

استخراج بیت کوین به دلیل مصرف انرژی بالا و ردپای کربنی، جنجال‌های زیادی به پا کرده است. با افزایش مطالعات در مورد اثرات زیست محیطی رمزارزها روی محیط زیست، تعدادی از استخراج‌کنندگان به منابع انرژی پاک‌تر و قابل تجدید روی آورده‌اند که انرژی زمین گرمایی یکی از آن‌ها است.

رئیس جمهور السالوادور ژوئن امسال (خرداد ۱۴۰۰) اعلام کرد که شرکت دولتی تولید الکتریسیته‌ی LaGeo «با استفاده از انرژی ارزان، ۱۰۰٪ پاک و تجدیدپذیر و با تولید کربن صفر حاصل از آتش‌فشان‌ها» به استخراج بیت کوین خواهد پرداخت.

هر چند طرفداران محیط زیست انتقاداتی به رئیس‌جمهور این کشور وارد کرده‌اند، بااین‌حال جمعیت این کشور نیز در مورد پذیرش بیت کوین به‌عنوان وجه قابل معامله در این کشور دچار دودستگی هستند.

جاه‌طلبی بوکله در مورد بیت کوین

بوکله اولین‌بار از برنامه‌ی خود برای پذیرش بیت کوین به‌عنوان ارز رایج در کشور در جریان کنفرانس میامی پرده برداشت. از آن زمان تاکنون این خبر سیلی از انتقادها را با خود به همراه داشته است، تعدادی از ساکنان السالوادور، قانون بیت کوین را دال بر خودکامگی بوکله دانسته‌اند.

با وجود مخالفت‌ها با تصمیم بوکله، بند ۷ از قانون بیت کوین، این رمزارز را به‌عنوان وجه قابل پرداخت در معاملات این کشور به رسمیت می‌شناسد. دولت این کشور نیز اقداماتی مضاعف در این زمینه برداشته است.

مشاغل کوچک و بزرگ در این جریان به یک اندازه از طرف دولت السالوادور تهدید شده‌اند. یکی از تاجران محلی در این رابطه می‌گوید: «دولت این کشور بازرسانی را برای بررسی اجرای صحیح قوانین کار به سراغ مقامات اجرایی مشاغلی می‌فرستد که در این زمینه صحبتی منفی گفته باشند.»

همچنین بخوانید :

سامسونگ احتمالا سری گلکسی S22 را با رنگ‌های جدیدی روانه بازار می‌کند

منتقدانی که در این رابطه خلاف موضع دولت سخن گفته‌اند نیز هدف قرار گرفته‌اند. یکی دیگر از تاجران محلی در زمینه‌ی بازداشت غیرقانونی ماریو گومز، منتقد بیت کوین در اوایل این ماه به دیکریپت گفته است: «پلیس کسی را به دادگاه نمی‌برد، آن‌ها شخص را به مدت چند ساعت یا چند روز می‌دزدند.»

برگزاری چندین راه‌پیمایی و تظاهرات، حاکی از مخالفت بسیاری از شهروندان السالوادور در زمینه‌ی قبول بیت کوین به‌عنوان وجه رایج دارد.

اگرچه رئیس‌جمهور بوکله به پذیرش بیت کوین با آغوش باز ادامه داده است، اما جزئیات مهمی از این پروژه هنوز شفاف‌سازی نشده است. برای مثال چه کسی کلید خصوصی این بیت کوین‌ها را نگه‌داری خواهد کرد؟ معیار خرید بیت کوین در زمانی مشخص توسط این کشور چیست؟

یکی از مقامات BlockBank که شرکت تأمین‌کننده‌ی کیف پول دیجیتال است در این رابطه می‌گوید:« در این مورد جای هیچ‌گونه‌ی اشتباهی وجود ندارد و باید کاملا شفاف عمل کنیم؛ زیرا جامعه‌ی ارزهای دیجیتال در این باره اهمیت می‌دهد.»

بااین‌حال تعداد زیادی از طرفداران بیت کوین در دنیا از جمله جک مالرز، مایکل سیلور و پتر مک کورمک، باحال‌ترین دیکتاتور دنیا را تحسین کرده‌اند.